כאבי מפרקים ושרירים

IMG_3390אני בטוח כי אין איש, לאחר 35-40 שנים לחייו, אשר לא היה כל כאב במפרקים ובשרירים. על פי הסטטיסטיקה, כאבי המפרקים והשרירים נפוצים בקרב 40% מאוכלוסיית העולם כולו, כ- 20% מהם זקוקים לטיפול דחוף, כ- 15% מהם מוגבלים בתנועה, וכ-5% מהם נכים. לאחר גיל 65, כ- 85% מהם מתלוננים על כאבי מפרקים ושרירים.

במאמר זה אני רוצה לומר לכם, מאיפה באים הכאבים האלה ואיך אפשר לשמור על הגוף כדי שלא תחושו כאבי מפרקים ושרירים.

כאבי מפרקים ושרירים – קצת אנטומיה

קצת אנטומיה, כדי שתוכלו להבין על מה כל מה שאני הולך להסביר במאמר זה.

מהו מפרק – מקום לחיבור בין שתי עצמות אשר הגידים הופכים השרירים ולהפך, השרירים הופכים לגידים ומתחברים לעצמות. יש הרבה הסיבותלכאבי מפרקים ושרירים, אבל אנו מדגישים את הראשי.

1) אם פציעה או בשבר בפרקים לא רופאו כראוי או עד הסוף ניתן להרגיש כאבי מפרקים ושרירים כאשר ישנם שינויי מזג אוויר.

2) דלקת פרקים (ישנן יותר מ-100 סוגים של דלקות פרקים)

3) עודף מאמץ במפרקים

4) בעיות הקשורות לשינוי בגיל

סיבות הגורמות לכאבי מפרקים ושרירים

על סיבות אלו אשר גורמות לכאבי מפרקים ושרירים אסביר כאן, כמובן לא על המצבים שהמטופלים נמצאים בשלב מתקדם של המחלה אשר מטופלים בתרופות חזקות או שהם במצב של צורך בניתוח.

1) אם הנזק של המפרק פגום, זה פוגע ב: שרירים, גידים, סחוס, או כמוסות משותפות. כאבי מפרקים ושרירים אלו מורגשים כל הזמן (אחרי טראומה), והפרק מתחיל להתנפח, כאשר זה קורה צריך לפעול כך:

א) רצוי לשים כמה שיותר מהר משהו קר על המקום הכואב כדי שהנפיחות לא תגדל (ככל שהנפיחות יותר גדולה ככה ייקח לה יותר זמן לרדת).

ב) לעטוף עם תחבושת אלסטית מעל ומתחת לפרק הפגוע, לחבר בניהן בצורת 8 כדי להגביל את התנועה של המפרק הפגוע, כדי שלא יפגע ברקמות החולות, צריך לשים משהו קר רק ב 24 שעות ראשונות, רק לחצי שעה בערך וצריך להחזיק את הפרק הפגוע יותר גבוה מהרגיל.

ג) לאחר היום השני צריך לשים קומפרסים חמים או משהו חם על מנת להחזיר את זרימת הדם (במטרה להוריד את הנפיחות).

לאחר מכן, חייבים ליצור קשר עם מומחה עם ניסיון רב במקצוע ובין היתר בעל ידע בטיפול בכאבי מפרקים ושרירים, שיוכל לטפל באופן מלא ברקמות המפרקים הפגועים: שרירים, גידים, רצועות ובמידת הצורך להחזיר את העצמות למקום. אם לא פונים למומחה, אז המפרק לא יבריא אף פעם והוא יישאר פגוע ושארית חיי החולה יהיו מועדים כל מיני פציעות:חבורות, תת תזוזות.

2) את הנושא של דלקת פרקים כיסיתי בכתבות שונות וניתן לקרוא עליהן באתר זה ולהבין מהיכן נובעות הבעיות במפרקים.

3) עודף מאמץ במפרקים קורה לנו הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים לדמיין וכך נגרמים בעצם כאבי מפרקים ושרירים. כך בנוי האדם אשר גופו מזדקן הרבה יותר מוקדם מאשר הנשמה. האדם לוקח על עצמו עומס הרבה יותר גדול ממה שהוא יכול לשאת, העייפות מצטברת במפרקים (בגלל שאלו החלקים הכי עדינים במערכת התנועה) ובשרירים הסמוכים כך נגרמים כאבי מפרקים ושרירים. לכן יש צורך להגמיש את השרירים והמפרקים וכל הרקמות מסביבם, עם תרגילים מסוימים כל יום (מוצגים באתר זה) ופעם לכמה שבועות על ידי רופא מומחה המכיר את המתח המסוים, אך לא מי שיכול לטפוח ולהפיץ את הקרם על הגוף. אם אינכם ניגשים למומחה, העייפות מצטברת, גם אם אתם מבצעים את התרגילים 1-1.5 שעות בכל יום, בזמן שעובדים בערך 8 שעות ביום, לפעמים יותר, ואפילו את תהליך ההזדקנות אחרי העבודה בעבודה, בבית.

איש לא שם לב לתהליך הצטברות של עייפות, והוא מרגיש אותו אחרי סוג של טראומה (תת תזוזות השדרה או פרקים, שחיקה סחוס, סיבי שריר מדמיע) אז האדם מתעורר ולא מבין מאיפה זה בא.

4) שינויים בגוף האדם קורים לכולם, אין יוצא מן הכלל. עם הזמן האדם מתנמך, השרירים והגידים מאבדים את כוחם והופכים להיות פחות אלסטיים. כאשר האדם צעיר השרירים שלו משתחררים אחרי כמה שעות מנוחה, ואז עם הגיל, ללא עזרה של מומחה השרירים לא משתחררים, המומחה משחרר את השרירים ומחזיר את העצמות למקום, אם לא אז כל הגידים בין העצמות ישתפשפו בזווית לא בפרופורציה, ושוב פוגע במפרקים וגורם לכאבי מפרקים ושרירים.

אם כן, כאבי מפרקים ושרירים ניתנים לטיפול אצל מומחה ורצוי מאוד לטפל בזמן כדי שלא יהיה מאוחר מדי.

וכמו תמיד, אני אומר לכולם – צריך להקשיב לגוף ולשמור עליו.

כמו שאומרים בסין, שם למדתי ועבדתי: עדיף לעשות 5 שנים קודם לכן ולא 5 דקות אחרי שכבר קרה.